if (CookieConsent::check('Analytics')) { }
Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus (Certificate of Origin) osoittaa ensisijaisesti tavaran alkuperän, jotta kohdemaassa voidaan toimia tullaus tai kaupallisten määräysten mukaisesti. Yleinen alkuperätodistus ei oikeuta tullietuuskohteluun, ja sitä käytetään pääsääntöisesti maiden kanssa, joilla ei ole vapaakauppasopimusta EU:n kanssa. Yritys voi tarkistaa EU:n Access2Markets -sivustolta, vaatiiko vientimaa alkuperätodistuksen.
Lisätietoa alkuperätodistuksesta
– sähköinen asiointipalvelu ulkomaankaupan asiakirjoille
Yritys rekisteröityy käyttäjäksi palvelun etusivulla olevan lomakkeen kautta. Rekisteröityessä täytetään ja allekirjoitetaan valtuutusasiakirja. Valtuutusasiakirjalla yritys sitoutuu noudattamaan palvelun yleisiä käyttöehtoja ja kauppakamarin sääntöjä Euroopan unionin yleisestä alkuperätodistuksesta. Samalla yritys nimittää palveluun pääkäyttäjän, joka vastaa yrityksen muiden käyttäjien luonnista ja hallinnasta. Palvelun käyttöoikeus on aina henkilökohtainen, eikä sitä saa siirtää toiselle.
Akkreditoidut kauppakamarien toimihenkilöt käsittelevät asiakirjahakemukset palvelussa toimistoaikana. Palveluhinnasto on tallennettu sivustolle.
ALKUPERÄTODISTUSTEN TULOSTUS
Alkuperätodistuksen tulostusmahdollisuus tavalliselle paperille on ollut käytössä 13.1.2022 alkaen. Todistuksia on mennyt kaikkiin kohdemaihin hyväksytysti. Luovumme lomakkeista 2.5.2022 alkaen, jolloin tulostus esipainetulle lomakkeelle poistuu kokonaan käytöstä. Käyttämättä jääneet lomakkeet tulee tuhota tietoturvallisesti esim. käyttämällä tietoturvamateriaaleille tarkoitettua kierrätyspalvelua tai silppuamalla. Huomaathan, että alkuperätodistuslomakkeet eivät sovellu tavanomaiseen paperikeräykseen.
Vientiasiakirjat-palvelu on osoitteessa vientiasiakirjat.fi. Palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen. Sivuilta löytyy myös käyttöohjeet hakemuksen täyttämiseen ja tulostamiseen.
Asiakirjojen vahvistukset tulee hakea sähköisen palvelun kautta. Mikäli yrityksellä ei ole mahdollisuutta tehdä sähköistä hakemusta, voi asiakirjan tulla erikseen sovittaessa leimauttamaan Kymenlaakson kauppakamarin toimistolla tai lähettää hakemuksen sähköisesti. Tämä vaihtoehto on käytössä ainoastaan kauppalaskuissa ja muissa hyväksyttävissä asiakirjoissa, ei lainkaan alkuperätodistuksissa.
Alkuperätodistuksia ei ole mahdollista 1.10.2021 jälkeen tilata sähköpostitse vaan alkuperähakemus tulee aina lähettää vientiasiakirjat.fi -järjestelmän kautta.
Postitettavaksi tilatuista asiakirjoista peritään hinnaston mukaisen hinnan lisäksi 5 euron toimitusmaksu.
Lisätietoja
Kymenlaakson kauppakamari, Kyminlinnantie 6, 48600 KOTKA
puh. 05 2296 100
kymichamber(at)kauppakamari.fi